Har du hoppat på ett projekt bara för att halvvägs inse att du inte riktigt visste vart du var på väg?
Det är ungefär som att bygga ett hus utan en ritning – man hamnar någonstans, men risken är stor att resultatet inte riktigt blir som det var tänkt.
När det kommer till digital affärsutveckling bidrar nulägesanalysen till ritningen. Den är en central del av upptäcka-fasen, där vi utforskar och får insikter om verksamhetens nuvarande tillstånd och varifrån vi sedan kan bidra med att formulera lösningar. Analysen ger er en tydlig bild av vart verksamheten står idag och vilken riktning som bör tas för att nå uppsatta mål.
Analysen kan utformas på olika sätt beroende av tidigare förarbete, men dessa 6 moment är bra att ha med.
1. Strategisk profil
Innan ni börjar prata om tekniska lösningar eller nya plattformar behöver ni veta vad som är viktigt för just din verksamhet. Vilka är era styrkor, svagheter och unika fördelar? Hur skiljer ni er från konkurrenterna? En strategisk profil ger svaren och hjälper er att säkerställa att kommande initiativ är i linje med era övergripande affärsmål.
2. Affärsmodellen
Er affärsmodell är hjärtat i verksamheten – den beskriver bland annat vilket värde ni lovar era kunder, vad som krävs för att leverera kundvärdet, kostnadsstruktur och intäktsmodell. Digital affärsutveckling handlar ofta om att effektivisera och förbättra dessa processer och med en karta över affärsmodellen fås ett bra underlag för att diskutera hur ni kan förbättra verksamheten.
3. Gap analys
Ett gap är skillnaden mellan var ni är idag och vart ni vill vara, det är roten till varför ni inte når era mål inom ett visst område. Genom en gap-analys kan ni identifiera orsak och verkan samt hitta lösningar på hur ni skulle kunna nå era strategiska mål.
4. Sätt mål
Förändring utan mål är som en resa utan destination. När ni har en bra bild av nuläget, vilka problem som finns och en lösningsformulering, sätter ni upp tydliga och mätbara mål. Det är avgörande för att kunna mäta framgång och följa upp resultatet.
5. Identifiera lösningar
Det finns ofta flera vägar att ta för att lösa ett problem. Utforska olika alternativ och värdera dem utifrån deras potential att bygga värde, dess genomförbarhet och kostnad. Det är bra med ett öppet sinne och titta både på kortsiktiga och långsiktiga vinster.
6. Designa lösningen
När ni har pusselbitarna på plats kan ni designa en lösning och ta fram en handlingsplan för ett eller flera initiativ som ni ser behöver genomföras för att lösningen ska bli verklighet och ni ska nå era mål. Summera i en roadmap som visar hur ni tar er från nuläget till börläget, med tydliga steg på vägen.
Att genomföra den här analysen är kanske inte det roligaste steget i ett projekt, men det är utan tvekan ett av de viktigaste. Analysen ger dig en stabil grund att bygga på och ökar chanserna för att projektet inte bara blir genomfört, utan också ger önskat resultat.
Så innan ni kastar er in i nästa digitala initiativ – fundera på om ni först skulle behöva ta ett steg tillbaka för att förbereda er mer innan ni kör på? Ni kommer tacka er själva senare!
Vill ni ha hjälp på vägen? Kontakta oss och berätta mer om era utmaningar.